sunnuntai 1. tammikuuta 2012

Kevyesti ja rennosti kohti kevättä


Tästä se lähtee, kevennetty kevät. Jonkinlaisen postauksen aiheesta jo kirjoitin tuonne projektia varten luomalleni välilehdelle, mutta taidan toistaa itseäni sen verran, että poistan sen sieltä. Olen pienessä päässäni miettinyt ja pähkäillyt ihan kokonaan oman blogin aloittamista tälle painohommelille, mutta en taida viitsiä, joten menköön tässä kaiken muun sivussa suloisesti sotkettuna.

Laihdutuskuurit ovat minulle varsin tuttu maailma. Kaalikeitot, Keventäjät ja tiukka kaiken minimoinen on kokeiltu. Kaikista kuureista huolimatta olen kuitenkin tällä hetkellä suurempi ja painavampi kuin ikinä ennen (siis jos raskautta ei lasketa). Minun kohdallani väite laihdutuksen lihottavuudesta on siis pitänyt täysin paikkansa. Tällä kertaa aion siis tehdä jotain toisin ja katsoa, josko se toisi parempia tuloksia.



Olen viime päivinä lukenut Patrik Borgin kirjaa "Rentoa painonhallintaa". Ajatuksena hidas elämäntapojen muutos ei kuulosta kovin houkuttelevalta alkuun, mutta mitä pidemmälle olen asiaa pureskellut, sitä vakuuttuneempi olen siitä, että jos joku toimii, niin nuo hitaalla aikavälillä tehdyt muutokset. Yleensä olen kuureilleni asettanut tiukkoja aika- ja kilotavoitteita ja niihin päästyäni repsahtanut sitten takaisin vanhoihin kuvioihin. Siksipä en tällä kertaa laita sen kummempia tavoitteita ajan tai oikeastaan kilojenkaan suhteen. Haluaisin vain olla normaalipainoinen ja ilman mahdollisia terveysriskejä. Äitini sairastaa 2-tyypin diabetesta ja sen välttäminen itsessään olisi jo saavutus. Totta kai minulla on mielessäni jokin painolukema, jonka alle pitäisi päästä, mutta kangastelkoon se siellä alitajunnan rajamailla ilman, että sitä kuuntelen. Painoa pitää saada alas ja renkaat vyötäröltä täytyy saada pois. Piste. Jos (ja kun) siihen menee sitten vuosi tai vaikka kauemminkin, niin menköön. Pääasia, että elämästäni tulee terveellisempää, terveempää ja kevyempää. Minulle tämä projekti on siis alkusysäys ja siitä kiitos projektin aloittajalle ja "vetäjälle".

Tässä vaiheessa mielessäni on kaksi muutosta, jotka olen valmis tekemään elämäntavoissani. Tai joita ainakin alan aktiivisesti harjoittelemaan.
1. Syödä vähintään 500g kasviksia päivässä.
2. Pitää ateriarytmi. Käytännössä tämä tarkoittaa omalla kohdallani sitä, että syön riittävän usein eikä nälkä pääse ihan kamaliin mittoihin. Yrittäessäni sinnitellä mahdollisimman vähällä ravinnolla lankean aina jossain vaiheessa ja lankeaminen ei yleensä tarkoita terveellistä ravintoa. Haluan siis opetella syömään oikeanlaiset välipalat oikeisiin aikoihin ja välttää nuo jonkin asteiseen ahmimiseen välttävät tilanteet.

Näillä siis alkuun. Liikuntaa aion harrastaa mahdollisuuksien mukaan, mutta toistaiseksi en aio ottaa siitä kovin suurta stressiä. Vaunulenkeillä käydään lähes päivittäin ja jos siltä tuntuu, matkaa ja tehoa voi aina lisätä, mutta noissa kahdessa muutoksessa lienee riittävästi tekemistä ekoiksi viikoiksi. Kauhean suuria kilolukemia en siis tulevien kolmen kuukauden ajalta odota, mutta jos ne kilot sitten pysyisivät pidempään poissa, olisin kovin tyytyväinen.

Vaikka odotukset kilojen nopealle putoamiselle ovatkin pienet, aion kuitenkin punnita ja mitata itseäni sopivin väliajoin ja "ennen" -kuvatkin on otettu. Punnituspäivänä minulla on perjantai ja muutoinkin pyrin kerran viikossa kirjottelemaan projektin etenemisestä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentit ovat aina tervetulleita!